W roku szkolnym 2021/2022 grupa 4-5-latków wraz ze swoją wychowawczynią panią Aleksandrą Myszor zgłosiła się do udziału w ogólnopolskim projekcie „Mały miś w świecie wielkiej literatury” autorstwa pani Anety Konefał, dyrektor Przedszkola Publicznego nr 1 w Kolbuszowej. Projekt zakładał promowanie czytelnictwa we współpracy z innymi placówkami oświatowymi i bibliotekami w kraju i za granicą.

Z uwagi na pandemię koronawirusa przebieg projektu ograniczył się do naszej placówki, a maskotka wędrująca po domach dzieci została zamieniona na ilustrację zalaminowanej sylwety misia. W ramach projektu raz w tygodniu od października do maja odbywało się w sali czytanie misiowi. Przeczytano ponad 20 bajek: „Ucho Kubusia”, „Wilk i siedem koźlątek”, ,,Bajka o zmęczonej książce z bajkami”, ,,Calineczka”, ,,Stajenka z pięcioma gwiazdkami”, ,,Jak Karolcia spotkała Mikołaja”, ,,Opowieść o trzech królach”, ,,Wakacje Mikołaja”, ,,W aeroplanie”, ,,O rybaku i złotej rybce”, ,,O złośnicy ośmiornicy”; ,,Samochodzik Franek i kosmos”, ,,Jaś i Małgosia”, ,,W poszukiwaniu wiosny”, ,,Tupcio Chrupcio – mówię prawdę”, ,,Wiosenna bajka wielkanocna”, ,,W Krasnolandii”, ,,Franek poznaje Polskę”, ,,Szewczyk Dratewka”, ,,Kwoka”, ,,Konik polny i mrówka”, „Co słonko widziało?”.
Cele szczegółowe projektu zakładały:
- zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom
- uświadomienie roli czytania w życiu dziecka
- wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych
- wprowadzenie dziecka w świat literatury
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki i plastyczną twórczość
- przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych
- kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego
- rozwijanie kreatywności od najmłodszych lat
- promocja przedszkola
- rozwijanie współpracy między nauczycielem a rodzicami
Akcja rozpoczęła się w grupie 4-5-latków po Ogólnopolskim Dniu Głośnego Czytania zorganizowanego przez szkolną bibliotekarkę panią Marzenę Sas. Projekt trwał od 4 października do 31 maja. Obejmował 6 modułów, z których wszystkie zostały zrealizowane, czego dowodzą otrzymane certyfikaty.
Moduł I „Czytamy razem z małym misiem” - Pomocnikiem przedszkolaków był zalaminowany obrazek misia. Metodą burzy mózgów grupa wybrała mu imię Tęczuś. I odtąd miś przez kolejne miesiące odwiedzał domy dzieci towarzysząc im przy codziennym wieczornym czytaniu. Zgodnie z regulaminem projektu sylweta Tęczusia został zaopatrzony w dziennik podróży. W nim dzieci po wspólnych chwilach spędzonych nad książką wraz misiem malowały obrazek do swojej ulubionej przeczytanej bajki, a rodzic uzupełniał rubryki o dziecku, tytule książki i ciekawych w niej momentach. Raz w tygodniu (najczęściej w środę) po zabawie w kole przy piosence „Czytaj z misiem” miało miejsce czytanie bajek, a po nim odbywało się losowanie dziecka zabierającego Tęczusia do domu. Chwile te dostarczały wszystkim wielu pozytywnych emocji. Dzieci uczyły się cierpliwości i gratulowały szczęśliwcom wyników losowania. Do modułu dołączyli rodzice z trójki, którzy wprowadzili dzieci w świat literatury poprzez przeczytanie w auli „Gwiazdki Kubusia Puchatka”, „Złotowłosej i trzech misiów” i „Małej Syrenki”.
Moduł II „Kodujemy razem z małym misiem” – dzieci poznały pojęcie „kodowanie”. Wykonywały szereg prac związanych z sudoku lub uzupełnianiem danego rytmu. Utrwalały zachowanie rytmu na podłodze z wykorzystaniem darów jesieni, tj. kasztanów, żołędzi, liści itp.
Moduł III „Opowiem wam o Polsce” – dzieci pogłębiły i utrwaliły swoją wiedzę o ojczyźnie. Uczyły się na pamięć tekstu hymnu Polski i zachowania odpowiedniej postawy podczas odśpiewywania go. Poznały legendę o powstaniu państwa polskiego, przyczyniły się do powstania gry planszowej związanej z podstawowymi wiadomościami o naszym kraju. Podczas gry dzieciom towarzyszyły różne emocje, odnosiły zwycięstwa i porażki, ale przede wszystkim liczyła się dla nich dobra zabawa.
Moduł IV „Misiowe recepty na pozytywne myślenie” – dzieci rozróżniały postawę pesymisty i optymisty w różnych sytuacjach życiowych w przedszkolu. Wzięły udział w misiowej opowieści ruchowej związanej z emocjami, wykonały papierowe afirmacje, które zabrały do domu na trudniejsze momenty, aby ćwiczyć pozytywne myślenie i nie ulegać zbyt łatwo smutkowi.
Moduł V „Misiowy bajarz” – przedszkolaki tworzyły ilustracje do tekstu książeczki z wykorzystaniem metody storyline. Włożyły w to wiele wysiłku, ale efekt był zdumiewający i na pamiątkę każde dziecko zabrało do domu bajkę o misiu Tęczusiu i o sobie, jako jednym z bohaterów.
Moduł VI „Misiowe zajęcia pod chmurką” – dzieci wzięły udział w zajęciach sportowych zorganizowanych na świeżym powietrzu. Były to drużynowe konkurencje przeprowadzone z wykorzystaniem bajkowych atrybutów. Dzieci zmagając się w sportowych wyzwaniach wcielały się w bajkowe postacie, przed którymi stały nie lada zadania.
Projekt cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem i sympatią ze strony dzieci i rodziców. Jego realizacja przyniosła wiele korzyści. Udowodniono naukowo, iż dzieci, którym od najmłodszych lat czytane są bajki, rozwijają się znacznie lepiej od tych, które są tego pozbawione. Czytanie nie tylko pobudza wyobraźnię dziecka i kształtuje jego wiedzę o otaczającym świecie, ale sprzyja też szybszemu rozwojowi mowy, a przy okazji poszerza zasób słownictwa. Na uwagę zasługuje też fakt, że czytanie pobudza rozwój emocjonalny dziecka. Kształtuje jego wrażliwość i często odzwierciedla stany i sytuacje przeżywane przez dziecko pomagając mu w ten sposób rozwiązywać problemy zaistniałe w życiu codziennym. Maluchy uczą się też rozpoznawać emocje i właściwie na nie reagować. Dowiadują się, czym jest przyjaźń i lojalność. Budując swój własny światopogląd kształtują postawy prospołeczne. A już na pewno największą radością dziecka jest to, że może to robić wraz z rodzicem, bo wspólnie spędzany czas jest bezcenny.