Publiczna Szkoła Podstawowa w Czarnożyłach
- Szczegóły
- Odsłony: 158
W styczniu nasze przedszkole przystąpiło do realizacji projektu „Oddycham czystym powietrzem”. W ramach którego dzieci wzięły udział w czterech zajęciach warsztatowych: „Co i dlaczego dymi? – wycieczka”, „Jak się czuję, kiedy dymi papieros?”, „Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?”, „Jak unikać dymu papierosowego? Co mogę zrobić dla swojej planety?”. Dzięki tym zajęciom dzieci zwiększyły wiedzę dotyczącą szkodliwości dymu, obserwowały podczas wycieczki źródła dymu, wspólnie szukały przyjaznych dla naszego środowiska sposobów pozyskiwania energii elektrycznej, podczas doświadczeń obserwowały zanieczyszczenia jakie powstają w procesie spalania, projektowały własny znaczek „Nie pal przy mnie”, który wręczały palącym członkom rodziny. W sali w naszym przedszkolu założyliśmy kąciki z kwiatami, a rosnące tam rośliny cechuje zdolność do „produkowania” tlenu oraz pochłaniania toksyn z powietrza.
W ostatnim tygodniu stycznia w grupie maluszków w ramach projektu ekologicznego „Oddycham czystym powietrzem” realizowano projekt „Czyste powietrze wokół nas””. W tym celu przeprowadzono szereg warsztatów, podczas których przedszkolaki:
- próbowały samodzielnie lokalizować na spacerze różne źródła dymów poprzez własną obserwację w środowisku i oglądanie obrazków w sali
- wykonały prace plastyczne „Różne dymy”
- próbowały określać przyczyny wydobywania się dymów
- poznały szkodliwe właściwości dymu papierosowego i skutki palenia papierosów
- uczyły się radzenia sobie w sytuacjach, w których inni palą papierosy
- uczestniczyły w zabawach „Dmuchanie balonu”, „Zatkany nos”, „Zaczarowany słoik”, „Sprzątamy niebo”, „Bańkę łap” poznając w ten sposób ważną rolę powietrza i jego cechy
- wysłuchały wiersza L. J. Kerna „Piotruś i powietrze” i próbowały dmuchając w bibułkę wcielić się w powietrze w różnych sytuacjach przedstawionych w wierszu
- ćwiczyły poprawną technikę oddychania w zabawie „Wdech nosem-wydech ustami”
- przeprowadzały doświadczenie wywoływania fal na wodzie w zabawie „Fale ze słomki”
- poznały znak zakazu palenia rozwijając spostrzegawczość i ćwicząc umiejętność posługiwania się nożyczkami
- wraz z grupą średniaków zaśpiewały i zatańczyły do „Piosenki o Dinku”, który nie znosił dymu papierosowego
- wykonały pracę plastyczną „Powietrze czyste jak śnieg”
Na zakończenie ekologicznego tygodnia dzieci otrzymały balon z napisem „Czyste powietrze wokół nas”. Serdeczne podziękowania za pomoc w przygotowaniu i realizacji zaplanowanych działań składam na ręce pani Dominiki Pawłowskiej.
W styczniu 2021 roku grupa 4 – 5 latków z oddziału przedszkolnego przy Publicznej Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Czarnożyłach przystąpiła do realizacji programu edukacyjnego ,,Czyste powietrze wokół nas" w ramach programu ekologicznego „Oddycham czystym powietrzem”.
Jedną z form realizacji projektu był spacer po najbliższej okolicy i obserwacja dymów: jak wyglądają, jaki mają kolor, czy są gęste, czy rzadkie. Dzieci bardzo chętnie wcieliły się w rolę badaczy – obserwatorów oraz chętnie wyrażały swoje spostrzeżenia.
Kolejną formą realizacji projektu były zajęcia dydaktyczne: Co i dlaczego dymi?, Dlaczego dymią samochody, kominy fabryczne, kominy domów? Dzieci wskazywały na ilustracjach dymiące elementy, określały różne rodzaje dymów oraz próbowały określić przyczyny wydobywania się dymów. Celem tych zajęć było zwiększenie wiedzy dzieci w zakresie określania różnych rodzajów dymów oraz określenie przyczyn wydobywania się dymów.
Przedszkolaki wykonały pracę plastyczną polegającą na kolorowaniu ilustracji przedstawiających źródła dymów. Dzieci dowiedziały się, że dymy są oznaką tego, że coś się pali, coś się spala, a spalanie to czemuś służy: ogrzewaniu mieszkań, poruszaniu się pojazdów oraz, że czasem dymy powstają w wyniku pożaru, które są wynikiem nieszczęśliwego zdarzenia.
W kolejnej formie realizacji programu dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia papierosów, miały okazję poznać, w jaki sposób mogą czuć się, gdy ktoś obok nich pali papierosy, jak unikać dymu papierosowego. Podczas tych zajęć dzieci zwiększyły swoją wiedzę na temat umiejętności zachowania się, gdy znajdą się w pomieszczeniach zadymionych , a także poznały, jak poradzić sobie spokojnie w sytuacjach, w których dorośli palą papierosy. Dzieci chętnie wykonały tabliczki z zakazem palenia, które zostały wyeksponowane w klasie oraz wykonały małe emblematy „Nie pal przy mnie”, które następnie przykleiły do swoich ubrań, aby pokazać osobom palącym, że dzieci nie lubią dymu papierosowego i wiedzą, że jest on bardzo szkodliwy dla naszego i ich zdrowia. Poznały również historię o podróży Dinusia pociągiem oraz zaśpiewały wspólnie piosenkę o Dinusiu.
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły we wszystkich zajęciach i bardzo chętnie z zaciekawieniem zadawały pytania. Przeprowadzone tematyczne zajęcia inspirowały przedszkolaków do działań, których efektem były przedstawione na zdjęciach prace plastyczne. Dzieci podczas trwania zajęć usystematyzowały swoją wiedzę na temat co i dlaczego dymi oraz o szkodliwości palenia i wiedzą w jaki sposób zachować się, gdy w ich obecności ktoś zapali papierosa.
- Szczegóły
- Odsłony: 154
W dniu 29 stycznia 2021 roku w Zespole Szkół nr 2 im. Jana Długosza w Wieluniu odbył się VII MIĘDZYSZKOLNY KONKURS POEZJI I PIOSENKI ANGIELSKIEJ I NIEMIECKIEJ. Wzięło w nim udział 22 uczestników. W tym roku, ze względu na pandemię, uczniowie przesyłali wcześniej przygotowane nagrania, a nie występowali osobiście przed Komisją Konkursową.
Wśród laureatów znaleźli się nasi uczniowie:
3 miejsce w kategorii wiersz anglojęzyczny – Oliwia Walczak (klasa VIIIb)
,,As I grew older” Langston Hughes,
3 miejsce w kategorii piosenka niemieckojęzyczna – Paweł Gurbiel (klasa VIIIb)
,,Stille Nacht” Joseph Mohr.
Bardzo serdecznie gratulujemy!!!
- Szczegóły
- Odsłony: 146
Zachęcamy ósmoklasistów do zapoznania się z ogłoszonymi terminami postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2020/2021:
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/terminy-rekrutacji-do-szkol
- Szczegóły
- Odsłony: 142
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Czarnożyłach od 4 stycznia 2021 roku rozpoczęła realizację dwóch projektów ekologicznych, na które zostały pozyskane środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Pierwszy projekt pn. „Oddycham czystym powietrzem” w ramach konkursu „Edukacja ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok 2020/2021” będzie realizowany od 4 stycznia 2021 roku do 30 czerwca 2021 roku. Łączna suma projektu wynosi 32 930 zł, z czego 29 442 zł to kwota dofinansowania. W ramach projektu uczniowie biorą udział w lekcjach i zajęciach warsztatowych związanych z czystym powietrzem. Odbędą się też liczne konkursy dla dzieci, w których uczestnicy będą nagrodzeni atrakcyjnymi nagrodami. Zostały również zamówione pomoce dydaktyczne, które uatrakcyjnią zajęcia lekcyjne. W projekcie zaplanowaliśmy kilka wycieczek, tak, by każdy uczeń mógł pojechać chociaż jeden raz. Chcielibyśmy zrealizować je w maju i czerwcu. Mamy nadzieję, że sytuacja epidemiczna będzie na tyle dobra, że uczniowie skorzystają z zaplanowanych wyjazdów. O wycieczkach poszczególnych klas informowali rodziców wychowawcy podczas wrześniowej wywiadówki.
Drugim projektem, na który otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 48 000zł jest „Szkolny ogród moich marzeń” w ramach konkursu „Nasze ekologiczne pracownie”. Łączna kwota projektu (z wkładem własnym) wynosi 53 400zł. W ramach projektu powstanie obok szkoły( przy placu zabaw) punkt dydaktyczny pod nazwą "Szkolny ogród moich marzeń". Zakupiona zostanie wiata z ławkami i stołami, tablicą kredową i tablicami edukacyjnymi. Wiata stanie na podłożu, jakim będzie kostka brukowa. Pod wiatą odbywać będą się niektóre zajęcia z biologii , przyrody, geografii, edukacja przyrodnicza w klasach 1-3, zajęcia świetlicowe oraz zajęcia grup przedszkolnych. Będzie to również miejsce do opracowywania wyników, rekreacji i odpoczynku. Gry edukacyjne wmontowane w stoły pozwolą uczniom na dobrą zabawę na świeżym powietrzu. W jednym czasie na zajęciach pod wiatą będzie mogło przebywać około 30 osób. Ogród podzielony będzie na 5 stref: strefa owadów , strefa ptaków i zwierząt, strefa leśna, strefa kwiatów wiosennych i bylin oraz strefa naukowa. Ścieżki będą się przecinać tworząc cztery trójkąty równoramienne, a zarazem cztery strefy z roślinami. Piąta strefa naukowa będzie znajdować się obok. Do ogrodu prowadzić będzie ścieżka sensoryczna. W strefie naukowej stanie stacja meteorologiczna z wyposażeniem oraz tablicą edukacyjną, zegar słoneczny z tablicą edukacyjną oraz skocznia leśna wraz z tablicą edukacyjną. Strefa owadów poświęcona będzie głównie pszczołom. Posadzone zostaną rośliny miododajne, stanie również ul dydaktyczny oraz domek dla owadów. Uczniowie będą mogli korzystać z tablicy "Poznajemy pszczoły". W strefie leśnej stanie gra "Leśne memo", posadzone zostaną krzewy i drzewa leśne. W strefie ptaków i zwierząt posadzone będą różnorodne rośliny, stanie tablica edukacyjna "Poznajemy ptaki" Uczniowie wykonają na zajęciach techniki karmniki i budki dla ptaków, które będą ustawione w naszym ogrodzie. W strefie kwiatów i bylin znajdzie się tablica edukacyjna "Kwiaty na wiosnę", posadzimy też dużo kwiatów i bylin. Obok roślin staną tabliczki do oznaczania gatunków, z nazwami konkretnych kwiatów, bylin, krzewów i drzew. Pod siatką , wokół placu będą posadzone tuje. W ramach projektu wykonane zostanie nawodnienie, które pozwoli utrzymywać rośliny w dobrej kondycji. W ogrodzie znajdzie się również kompostownik oraz dwa kosze do segregacji odpadów. Zaplanowana ekopracownia w tej formie będzie atrakcyjnym uzupełnieniem bazy dydaktycznej naszej szkoły. Utworzony ogród pozwoli na obserwację zmian zachodzących w przyrodzie w kolejnych porach roku.
- Szczegóły
- Odsłony: 167
W związku z realizacją programu „Oddycham czystym powietrzem” dofinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w dniu 22 stycznia 2021 roku grupę 5 – 6 latków odwiedziła pani pielęgniarka. Przeprowadziła ona pogadankę „Papieros życie zabiera” na temat szkodliwości palenia papierosów i wdychania dymu tytoniowego. Dzieci zainteresowane tematem spotkania zadawały wiele pytań, na które pani pielęgniarka chętnie i wyczerpująco odpowiadała.